Bedrijven blijven maar groeien, soms zelfs zo hard er
honderden telefoontjes per dag binnenkomen. Terwijl hun capaciteit en
medewerkers daar helemaal niet op berekend zijn. Van deze bedrijven wordt
vanzelfsprekend wel verwacht dat ze altijd bereikbaar zijn. De klant heeft er
geen boodschap aan dat het druk is. Om deze redenen hebben bedrijven vaak een
hele afdeling die zich puur richt op de het te woord staan van klanten. En
sommige bedrijven besteden het uit aan een externe telefoondienst.
De redenen dat mensen bellen naar bedrijven kunnen erg van elkaar verschillen.
De ene keer kan het zijn dat men alleen wat gegevens wilt doorgeven, dat is zo
gebeurd. Maar het kan ook zo zijn dat er mensen met vragen en/of klachten zijn
en die hebben vaak wat meer aandacht en tijd nodig. Bij veel grote bedrijven is
het zo dat wanneer je naar het nummer belt er een keuzemenu te horen is.
Hiermee kan het telefoontje meteen naar de juiste afdeling worden doorgestuurd.
Het werken bij een inbound
callcenter wordt nog weleens als een vervelende job gezien. Het woord
‘callcenter medewerker’ heeft vaak al een negatieve lading. ‘Klantenservice
medewerker’ klinkt op de één of andere manier al een stuk minder negatief. Of
het iets voor je is ligt vooral aan wat voor persoon je bent. Als je tegen een
stootje kan (lees: boze klanten) en je vindt het leuk om problemen op te lossen
en mensen te helpen kan het zeker wat voor je zijn. Maar als je het lastig
vindt om hiermee te dealen dan is het vaak niet de beste keus. Callcenter
medewerkers kunnen namelijk best wat over zich heen krijgen. Het maakt de klant
in dat geval niet uit wie hij aan de lijn krijgt, als hij z’n frustraties maar
even op iemand van het bedrijf kan afreageren.